headerbanner

Chtějte web plnící účel

JAKÉ SDĚLENÍ a KOMU, to jsou dvě rozhodující definice při tvorbě webu. Ostatní kritéria z toho vyplývají a při troše zjednodušení mohou pro uvedené příklady vypadat zhruba následovně:

Váha kritérií při posuzování požadavků na web [%]

Typ webuDesignTextový obsahFunkčnostKvalita kóduRychlost stránekPříklad webu
Webová vizitka 35 15 20 25 5 JAMsped
http://www.jamsped.cz
Pro potenciální zaměstnance 10 35 15 30 10 SaarGummi
http://www.sgc.cz
Živnostenský web "dodávající" zákazníky 10 30 15 30 15 Koupelny
http://www.koupelny-hradec.cz

Uvedená čísla jsou jen hrubým znázorněním poměrů mezi procentuálními váhami kritérií. Jde o symbol, nikoli striktní hodnoty. Například malá váha designu znamená, že nemusí jít o originální umělecké dílo,ale samozřejmě není jedno, jestli spolu ladí barvy a tvary. Nižší váha funkčnosti pak neznamená, že by web mohl být nefunkční, ale spíš že jeho ovládání nemusí být zcela dokonalé z hlediska jednoduchosti a pod. Tři kategorie webu jsou jen inspirací, nemůže jít o konečný výčet.

Sdělení Kupte, objednejte, najměte si mě

Takové sdělení koresponduje s obvyklou představou o funkci firemního webu. Pokud jde o takový případ, prioritou je viditelnost ve vyhledávačích pri hledání frází, které se vztahují k předmětu objednávky nebo koupě. (Ty nutně nemusí korespondovat s vaší představou hledaných frází!) Viditelný musí být ve výsledcích a/nebo alespoň jako placený odkaz v reklamní sekci vyhledávačů. Požadavky na takový web jsou zcela jiné, než na další uvedené příklady. Třeba design zde zpravidla hraje podružnou roli, web nemusí "uchvátit", stačí, když design neuráží estetické cítění. (A takový požadavek často mnohem lépe odpovídá druhé klíčové vlastnosti, kterou je FUNKČNOST.) Grafika musí podporovat textové sdělení, je podporou pro "proč objednat". Jedinečnost, podstatná pro zvýraznění vůči konkurenci, je částečně v dobré viditelnosti "na internetu", a dále právě ve sdělení. Tím zpravidla není "máme nádherné a drahé stránky", ale třeba "v koupelně od nás se budete cítit dobře", jak naznačuje obrázek tohoto typu webu v třetím řádku tabulky.

Kvalita HTML kódu, tedy toho, co laik nevidí, je pro vyhledávače podstatná. Bohužel je to to poslední, co je laik schopen posoudit. "Zvenku" dobrý web může vypadat úplně stejně, jako web mizerný. První pohled "pod kapotu" ovšem ukáže, co je co. A podobně, jako je možné amatérovi vysvětlit, jaký je rozdíl mezi autem v základní výbavě s nejslabším morotem a autem ve sportovní variantě, i když motoru nerozumí, i na "webovém motoru" se dá ukázat, proč a co je důležité.

Sdělení To jsem já, moje firma

Webová vizitka má velmi podobnou funkci, jako vizitka papírová. Špatný nebo dokonce žádný web a jen firemní zápis na Seznamu místo webu může mít podobný efekt, jako přijít v teplákách do centrály firmy, kde se dodržuje přísný "dress code".

Ty tam jsou doby kýčovitých barevných vizitek, předpokladem sympatií je střídmá elegance. Web ovšem má přece jen víc možností než papír malého formátu. Dává příležitost k jedinečnosti jak grafické, tak funkční (protože skutečně intuitivní funkčnosti je na firemních webech jak šafránu). To vše může splnit i jen jediná strana. Bez zbytečných textů (které stejně nikdo nečte), ovšem se všemi praktickými funkcemi.

Kontaktujte nás pro nabídku dobrého webu.

Vyhledatelnost hledáním služeb a produktů potřebná není (firma má třeba jen několik klíčových zákazníků a jiné prostřednictvím webu nehledá, nebo web není kanálem, kterým se v daném oboru zákazníci získávají). Užitečná je sice dohledatelnost prostřednictvím jména firmy nebo osobního jména, ale klíčová je reprezentace majitele vizitky vůči několika zákazníkům. Když zákazník věnuje své vlastní webové prezentaci pozornost, může se na obchodního partnera, který tak nečiní dívat "skrz prsty". Design tedy hraje důležitou roli, ale různá "udělátka" v podobě samoběhajících obrázků či grafické výstřelky jsou spíš na škodu.

Kvalita kódu v tomto případě není spojená s požadavky vyhledávačů, ale spíš s funkčností a například s přizpůsobivostí stránky mobilnímu telefonu. Příkladem je web z prvního řádku tabulky.

Sdělení Nabízíme vám dobré zaměstnání

Jde sice o firemní web, ale s úplně jiným posláním než prodávat. Cílem je vytvořit představu o firmě u uchazeče o práci, ne prodávat zboží. Zároveň ale web musí sdělovat, co je to za firmu. Zde je více než kde jinde důležitý dobře členěný obsah a dobrá orientace. Když pak má web slušné pozice třeba na frázi "volná místa Červený Kostelec" (viz pozice uvedeného webu na Google a ještě lepší na Seznamu), je to bonus, který pomáhá ušetřit výdaje firmy za personální agenturu. Jinak ale - je předpoklad, že uchazeči o práci u této firmy s více než dvoumiliardovým obratem, si web naleznou podle jména firmy a optimalizace pro vyhledávače tedy není nijak složitá.

Čistírny odpadních vod - při stávajícím obsahu zlepšit dohledatelnost

Výrobce domovních čistíren odpadních vod na vysoce konkurenčním trhu měl praktivky nedohledatelný web. Pomohla Joomla 3 s Bootstrapem, původní textový obsah byl lépe strukturován a fotky převzaty. Na návštěvnosti z Google se vše projevilo během 14 dnů, Seznam je mnohem línější.