headerbanner

Heuréka jak za krále Klacka

Autor: Petr Liška

E-shop na Heuréku? No proč ne. I když obchod přes srovnávače není zrovna jádrem výdělku. Cena, cena, cena - srovnávače jsou postaveny na jediném kritériu a jiná konkurenční výhoda se v nich těžko komunikuje. Ale když je cena aspoň ve středním pásmu, třeba placený zápis někoho přivede.

Číst dál...

Heureka.cz nebo zbozi.cz? Zbozi.cz!

Autor: Petr Liška

Když už jsem Heuréce zaplatil, dal jsem si práci, aby se zboží správně zařazovalo. Ve feedu jsem u výrobků uvedl správnou kategorii Heuréky, náhradní díly jsem podle vzoru konkurence zařadil do jiné kategorie. Jenže pak jsem objevil jinou konkurenci, která měla - docela logicky - náhradní díly v té samé kategorii jako celé produkty. Napsal jsem, zeptal jsem se. Paní z Heuréky až po dvou mailech pochopila, že se ptám, kam ty náhradní díly správně zařadit.

Než to pochopila, měl jsem nějakých 200 spárovaných položek, tedy položek, kterým administrátor odsouhlasil kategorii, uvedenou ve feedu. Pak mi ale sdělila, že ty náhradní díly žádnou kategorii nemají(!), že ty konkurenční výrobky jsou zařazené špatně a najednou mám spárovaných jen 60 - pouze celé výrobky. Náhradní díly k nim prostě paní "vyhodila". Ale jen ty moje, konkurenci - která se zřejmě na nic neptala - tam nechala!!!

Podstatnější ovšem je efekt Heuréky. 53 prokliků (dohromady Heuréka, Srovnanicen.cz a Seznamzbozi.cz), jedna konverze. Na Zbozi.cz 98 prokliků a 5 konverzí. Námaha spojená s prací na XML feedu Heuréky se tak sotva zaplatí, s feedem na Zbozi.cz naproti tomu problémy žádné.

Ještě zajímavější je údaj o rozložení prokliků na Heuréce. Za určité období bylo 33 proklikům z toho 18 z vyhledávání, tedy z oblasti ve které se zboží objevuje, i když Heuréce nic neplatíte. Užitečnost platby přitom Heuréka vztahuje k údajně mnohem efektivnějším výsledkům zobrazení kategorizovaného zboží. Když všechny konverze pocházejí z neplaceného výsledku, je to efekt přinejmenším sporný.

A nakonec další srovnání - při neplaceném zápisu bylo za určité období 27 kliků se dvěma objednávkami, při placených proklicích za to samé období 33 kliků, ovšem také jen se dvěma objednávkami.