headerbanner

Hostshop - marketingové ztřeštěnosti

Autor: Petr Liška

hosthvezdaJeště vloni neuměla administrace e-shopu Hostshop vypnout hodnocení produktu hvězdičkami. Teď už to sice umí, ale narozdíl od přirozené logiky tohle hodnocení a další "vychytávky" musí uživatel u každého produktu zvlášť vypínat.(již to jde vypnout v celém shopu - duben 2013) Když si na to člověk nedá pozor, páchá marketingovou sebevraždu.

 

Hvězdičkové hodnocení produktu se možná hodí pro sexshopy: "Dámy, tohle dildo je fááákt úžasný". Ale i tam může konkurent zlomyslně naklikat negativní hodnocení a výsledek je nabíledni. Hvězdičky jsou prostě pro 90 procent shopů spíš škodlivé, než jenom nepotřebné. To samé "v blědě modrém" platí o recenzích, které může uživatel k jednotlivým výrobkům napsat. Obojí je potřeba vypnout v tak trochu schovaném formuláři - viz obrázek.

hostshop-vypnutí hodnocení

Další diskutabilní věcí je formulář dotazu u každého produktu. Sám o sobě je dobrý, ale kazí ho obtížně čitelná captcha - ochrana proti spamu.

hostshop-captcha Zatímco u vypnutí hvězdičkového hodnocení měla má argumentace v komunikaci s helpdeskem hostingu alespoň částečný výsledek (byť by rozhodně bylo lepší přednastavené vypnutí a ne nutnost individuálního vypínání), u captchy jsem neuspěl. Prý je tam na žádost uživatelů.

Jistě, nějaká ochrana proti spamu je potřebná. Jenže lidé na e-shopu preferují jednoduchost. Problémy v orientaci nebo ovládání jsou jako protivná prodavačka a obtížně čitelná captcha je jako prodavačka křičící "vypadněte z mýho krámu". Zejména těm, kteří nejsou u počítače "jako doma", po třetím neúspěšném pokusu odeslat dotaz možná dojde trpělivost a půjdou nakoupit jinam. 

Stačilo by přitom vyměnit captchu za čitelnější, třeba takovou, jaká je na ulozto.cz. Riziko, že nějaký sofistikovaný spamový robot s OCR čitelnější captchu rozluští, je mizivé. A vůbec nejlepší by bylo nechat na uživateli, jestli zvolí captchu nebo třeba otázku "kolik je jedna a dvě", která je jako ochrana u běžného webu zcela dostačující. Když se k tomu přidá ochrana skrytými nezaškrtnutými checkboxy, kterou by uživatel vypnout nemohl, bylo by to ideální řešení. 

Co by bylo kdyby ovšem moc nepomůže a tak je na zváženou, jestli odesílací formulář u každého zboží rovnou nevypnout. Je to možná příliš radikální, ale návštěvník shopu má možnost napsat mail přímo na adresu uvedenou v kontaktech. Je to trochu zdlouhavější, ale aspoň ho to nenaštve, jako dvakrát třikrát špatně opsaná captcha. A vůbec nejlepší je mít někde na shopu výrazně uvedený a na všech stranách viditelný telefon, protože zákazník chce většinou nakoupit hned a ne čekat do druhého dne na mailovou odpověď.